پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-19
کد خبر: 12198 |
تاریخ انتشار : ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵ | ارسال توسط :
105 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان

مدیر عامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: بازآفرینی و حفظ کالبد چهارباغ و ارزش های روایی آن باید احیا شود و تصمیم فعلی بر این است که تخریب بدنه شرقی نباید ادامه پیدا کند.

به گزارش ره آورد اخبار مدیر عامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان در بیست و سومین گپ و گفت مسئولان شهرداری با رسانه ها با اذعان به اینکه تخریب بدنه شرقی چهارباغ کار اشتباهی بود یادآور شد: عدم استقبال رهگذران و شهروندان از بافت جدید احیا شده در بدنه شرقی چهارباغ و قرار گرفتن ویترین مغازه ها و فروشگاه ها در داخل راهروی سربسته و لزوم عبور کردن رهگذران ار این سالن ها از رونق تجاری مراکز فروشگاهی چهارباغ کاسته است و در واقع احیای بافت بدنه شزقی چهارباغ نتوانست جایگاه خود را در شهر اصفهان و شهروندان پیدا کند.

محمدعلی ایزدخواستی با تاکید بر ایتکه بدنه غربی چهارباغ باید حفاظت، مرمت و پیرایش شود و نباید همچون بدنه شرقی تخریب شود گفت: بازآفرینی و حفظ کالبد چهارباغ و ارزش های روایی آن باید احیا شود و تصمیم فعلی بر این است که تخریب بدنه شرقی نباید ادامه پیدا کند.

مدیر عامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه مهمترین رویکرد شهرداری حفظ میراث شهری است که با میراث فرهنگی متفاوت است اظهار داشت: حیات میراث شهری صرفا توجه به یک بنای تاریخی نیست بلکه گذرها، صحنه و اطراف بنا و پهنه را نیز دربرمی گیرد.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ سال طول می‌کشد که شهرداری خانه های تاریخی موجود در شهر اصفهان را با بودجه خود خریداری کند متذکر شد: باید راهکارهایی برای قیمت تعادلی و مشارکت مردم فراهم کرد.

وی درخصوص میزان محقق شدن اسما الحسنی و تجلی آن در شهر اصفهان اظهار داشت: محقق شدن این اسما را در دوران مختلف تاریخی داریم و حیات مدنی شهر منطبق با تفکرات دینی و توحیدی بوده است و تشیع را در کشور تثبیت کرده است.

مدیر عامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان اضافه کرد: تجربه گذشته بهترین سرمشق برای حرکت امروز است و در سابقه تاریخی اصفهان مدرسه، حمام، بازار و حوزه علمیه در کنار هم قرار گرفته است و این در کنار هم بودن تامین کننده نیازهای یکدیگر و رونق افزای یکدیگر بوده است.

وی با بیان اینکه شهرهای تاریخی در حرکت تاریخی همواره در حال توسعه بوده اند و این نشانه درک و ذکاوت سردمداران تاریخ کهن اصفهان است گفت: طرح های تفصیلی اصفهان به بافت تاریخی لطمه وارد کرد و پیوستگی تاریخی را از میان برد.

مدیر عامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان اضافه کرد: مسیر حفاظت از پهنه های تاریخی از قبل وجود داشته و امروز باید نقش الگو سازی پیدا کند.

ایزدخواستی با تاکید بر رویکرد حفاظت پهنه ای از آثار تاریخی افزود: حضور انسان در پهنه ادبیات رکن حفاظتی است و تعداد پروژه های نپسازی و بهسازی یک سال گذشته ۶۱ بوده که ۲۹ پروژه فعال داریم و ۳۲ آنها به پایان رسیده است.

مدیر عامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با اشاره به محدود بودن سرمایه های دولتی و سرمایه شهرداری گفت: این وضعیت شهر اصفهان را به پاک کردن از آثار تاریخی هدایت خواهد کرد بنابراین باید فرهنگ سازی و تغییر رویکرد استفاده از بناهای تاریخی ایجاد شود  و مردم باید به میدان بیایند.

این مسئول اندیشیدن تدبیری برای حفظ و خریداری خانه های تاریخی  را ضروری برشمرد و گفت: بسیاری از نفایس بقاع متبرکه و امامزادگان  اصفهان در حال از بین رفتن است و باید با سرکشی منظم حداقل رسیدگی و برآورد و حفاظت شود.

وی ابراز داشت: ابتدایی‌ترین گام احیای کالبد تاریخی است تا به افق بلند تحقق اسما الحسنی برسیم.

این مسئول با تاکید بر ضرورت پایبندی به مسئولیت اجتماعی نهادها و کارخانه ها در یک شهر تاریخی و استفاده بجا و صحیح از موقوفه های تاریخی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: با درک زندگی معاصر و اتصال تاریخی می توان حیات گذشته را معاصر سازی کرد ولی رسیدن به این راهکارها سخت است.

 

 

منبع خبر «» است و پایگاه خبری ره آورد اخبار در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 12198 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره    پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پایگاه خبری ره آورد اخبار مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری ره آورد اخبار در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید