شنبه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-21
کد خبر: 13863 |
تاریخ انتشار : ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۱ | ارسال توسط :
11 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان

توانمندسازی، اشتغالزایی و تقویت زیرساخت‌های اقتصادی بانوان همراه با شکوفایی مهارتی آنان، گام مهمی در دستیابی به توسعه پایدار در کشور و کاهش چالش های زندگی است.

 

ره آورد اخبار: زنان از معتبرترین گروه های جامعه هستند که با ایفای نقش مادری و همسری سلامت خانواده و جامعه را رقم می زنند، زنان سرپرست خانوار  نیز بخشی از همین گروه معتبر هستند که مجبور به ایفای نقش های چندگانه ای می شوند که در تعارض با یکدیگر قرار دارند.

گروه عمده ای از این زنان با فقر، ناتوانی، بی قدرتی بویژه در اداره امور اقتصادی خانوار روبرو هستند؛ این گروه به دلیل این که توانایی اداره امور اقتصادی خود و خانواده خود را ندارند، به سازمان های حمایتی روی آورده و به کمک های موردی و مستمری های ناچیز این نهادها بسنده کرده و با مسایل زندگی در چارچوب خانه دست و پنجه نرم می کنند.

گروه دیگری از این زنان افزون بر ایفای نقش مادری و همسری، وارد عرصه اقتصادی و بازار اشتغال شده و امور اقتصادی خانواده را نیز هدایت می کنند.

توانمندسازی زنان با این هدف که مشارکت زنان صرفاً به مفهوم بهره مندی آنان از مزایا و نتایج برنامه های توسعه نبوده و خوداشتغالی زنان توانمندی اقتصادی آنان را فراهم می آورد و از وابستگی آنان به مردان و سازمانهای حمایتی می کاهد و آسیب پذیری آنها را کاهش می دهد.

طرح کار آفرینی  فدک در راستای اشتغالزایی زنان سرپرست خانوار

سمیه قربانی، مدرس دانشگاه و فعال اقتصادی در حاشیه رویداد بانوان طنین استان اصفهان که با حضور بانوان رسانه‌ای برگزار شد اظهار داشت: تقویت زیرساخت‌های اقتصادی با توجه به شاخص‌ها و ثبات اقتصادی از اهداف همه جوامع است و در جامعه ما نیز چنین است به طوری که در تاکیدات مقام معظم رهبری نیز سال‌ها در حوزه اقتصاد رهنمودهایی شده است و شعارهای سال را با محوریت اقتصادی تعیین کردند.

وی که فعال در زمینه مطالعات اقتصادی و کارآفرینی است با بیان اینکه توانمندسازی اقشار آسیب پذیر یکی از شاخص‌های مهم در مباحث اقتصادی در سطح دنیاست ادامه داد: می‌توان از تجربیات و اقداماتی که در دنیا اتفاق افتاده استفاده کرد و با بومی‌سازی هر کدام از آنها، زمینه لازم را برای کارآمدی در جامعه را فراهم کرد.

وی طرح کار آفرینی و اشتغالزایی فدک را از جمله طرح های هدفمند در راستای اشتغالزایی زنان سرپرست خانوار برشمرد و اشاره کرد: در این طرح با راه اندازی مراکز کارآفرینی و تربیت مشاورین کسب و کار تلاش می شود کسب و کار بانوان و مشاغل خرد و خانگی با آموزش مهارت‌های تولیدی و مشاوره تخصصی در زمینه فروش محصولات تولیدی، سهولت در اعطای مجوزها و تسهیلات تقویت و توسعه یابد که موفقیت در اجرای طرح نیازمند بهره گیری حداکثری از همه ظرفیت هاست.

قربانی متذکر شد: صرف نظر از اینکه زنان با چه هدفی وارد مباحث اقتصادی می‌شوند بطور قطع زنان سرپرست خانوار از دیدگاه تامین اقتصادی وارد این عرصه می‌شوند و برخی بانوان نیز بر اساس تمایل به داشتن شغل و کسب درآمد در کنار نقش مادری و همسری وارد عرصه اقتصادی می‌شوند.

این بانوی کارآفرین با بیان اینکه طرح فدک ۳۲ ناحیه مقاومت بسیج استان اصفهان را تحت پوشش قرار داده افزود: رابطین اقتصاد مقاومتی در این مناطق شناسایی شده و در حال همکاری با انجام طرح هستند و توانایی و ظرفیت بانوان در سطح خانواده ها در قالب مشاغل خانگی به صورت مراکز کارآفرینی در سطح حوزه های مقاومت بسیج جامعه زنان صورت گرفته است.

قربانی خاطر نشان کرد: رابط کار آفرین در سطح نواحی فردی است که دارای مهارت و تجربه کسب و کار و توانایی شناسایی و هدایت افراد در زمینه مشاغل خانگی است که وظیفه وی ارائه خدمات مشاوره آموزشی، شناسایی و تلاش در جهت رفع مشکلات و دریافت تسهیلگری است.

تربیت مشاورین کسب و کار و کارآفرینی بانوان

قربانی اهتمام برای آموزش و تربیت مشاورین کسب و کار و کارآفرینی از میان خواهران را مهم‌ترین هدف برای طرح فدک عنوان کرد و گفت: راهبری شغلی، کارآفرینی و تسهیل در راه‌اندازی و توسعه کسب و کارها و مشاغل خانگی از جمله اهداف دیگر است.

وی گفت: هدف از راه‌اندازی طرح فدک کمک به اقتصاد مقاومتی و کسب‌وکار خانگی است که در این راستا اقدام به شبکه‌سازی صورت گرفته و در شش گام با ایجاد سه فضای مشخص اجرا می‌شود.

قربانی با اشاره به اینکه واحد پژوهشی و مطالعاتی با ایجاد هسته‌های علمی شکل گرفته و  زنجیره ارزش‌های محصول را پشتیبانی می کند یادآور شد: بانوان می توانند در حوزه پوشاک، صنایع دستی، فرش و تابلو فرش، صنایع تبدیلی و فناوری های نوین و دیجیتال کارآفرینی و ایجاد اشتغال انجام دهند تا با هم افزایی و اتصال زنجیروار همه فعالان شاهد توسعه پایدار و شکوفایی و برند سازی در این عرصه باشیم.

وی بر استفاده از مهارت بانوان در فضای رقابتی سالم تاکید و تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌های درون سازمانی بسیج سازندگی و بسیج علمی، اصناف و ظرفیت‌های برون سازمانی همانند اتاق اصناف، قرض الحسنه مردمی و شرکت در نمایشگاه محصولات، جشنواره‌های مختلف در این خصوص کارگشا بوده است.

منبع خبر «» است و پایگاه خبری ره آورد اخبار در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 13863 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره    پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پایگاه خبری ره آورد اخبار مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری ره آورد اخبار در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید