
ره آورد اخبار: با آغاز عملیات ریلگذاری ۱۱۵ کیلومتر از مسیر راهآهن کرمانشاه – اسلامآباد غرب، بخشی دیگر از پروژهی ۲۶۳ کیلومتری کرمانشاه – خسروی وارد مرحلهی اجرایی شد.
این برنامه با حضور ویدئویی فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، و جمعی از مدیران و مسئولان محلی برگزار شد.
در هوای پاییزی کرمانشاه، مه نازکی بر دشت نشسته و صدای جرثقیلها با بوی فلز داغ در هم میآمیزد.
کارگران، ریلهای سنگین تولید ذوبآهن اصفهان را با دقت روی بستر آمادهشده قرار میدهند.
این ریلها قرار است مسیر زائران کربلا را هموار کنند و ایران را یک گام دیگر به شبکهی ترانزیت بینالمللی پیوند دهند.
کریدوری برای توسعه شرق تا غرب
وزیر راه و شهرسازی در ارتباط ویدئویی خود گفت: این مسیر بخشی از کریدور استراتژیک شرق به غرب کشور است که از سرخس آغاز میشود و تا مرز خسروی ادامه دارد؛ در آینده این خط به بغداد و سایر شهرهای عراق متصل خواهد شد.
وی تأکید کرد: کریدورهای ریلی، یکی از ابزارهای اصلی توسعهی ملی هستند و افزود: عبور کالا از آسیای میانه به سمت کشورهای پیرامونی، ظرفیت چشمگیری برای توسعه ترانزیت ایران فراهم میکند.
فرزانه صادق همچنین با اشاره به کارکرد مسافری این مسیر گفت: راهآهن کرمانشاه – اسلامآباد در کنار پروژهی شلمچه – بصره، رفتوآمد زائران کربلای معلی را آسانتر خواهد کرد.
با تکمیل این خط، زائران از سراسر کشور میتوانند با قطار تا مرز عراق سفر کنند.
به گفتهی وزیر، ریلگذاری این بخش با پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصد آغاز شده و پس از اتصال کرمانشاه به اسلامآباد، مسیر تا مرز خسروی ادامه مییابد.
ریل ایرانی، گام ملی در پروژهای منطقهای
هوشنگ بازوند، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، نیز گفت: این مسیر کوتاهترین راه ریلی میان ایران و شهرهای مذهبی عراق، از جمله بغداد، نجف، کربلا و سامرا است.
وی افزود: راهآهن کرمانشاه – خسروی، زمینهساز پیوند ریلی از آسیای میانه و شرق دور تا سواحل مدیترانه خواهد بود.
ذوبآهن اصفهان؛ قلب تپنده صنعت ریل ایران
در کل پروژه بیش از ۴۰ هزار تن ریل، ۵۵۰ هزار قطعه تراورس و ۸۲۵ هزار مترمکعب بالاست به کار گرفته میشود.
عملیات شامل ۲۶ میلیون مترمکعب خاکبرداری، ۱۶.۶ میلیون مترمکعب خاکریزی، احداث پلهای خاص و ۹ هزار متر تونل است.
ریلهای بهکاررفته از نوع 60E1 با گرید R260 هستند که توسط ذوبآهن اصفهان تولید شدهاند.
قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء پیمانکار اصلی این محور است و تأمین و نصب ریلها بر اساس اولویتهای وزارت راه و شهرسازی ادامه دارد.
اتصال ایران تا مدیترانه؛ رؤیایی در حال شکلگیری
با تکمیل راهآهن کرمانشاه – خسروی، ایران گامی دیگر در مسیر تحقق کریدور ریلی شرق تا مدیترانه برمیدارد؛
مسیری که میتواند نه تنها رفتوآمد زائران را سامان دهد، بلکه جایگاه ایران را در شبکهی ترانزیت بینالمللی تثبیت کند.
شرکت ذوب آهن اصفهان یکی از بزرگترین صنایع زیربنایی و اولین تولیدکننده محصولات فولادی ساختمانی در ایران به شمار میرود که نقش قابل ملاحظهای در تامین محصولاتی نظیر میلگرد، تیرآهن، ریل، ورقهای فولادی و… کشور دارد.
