دوشنبه, ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-16
کد خبر: 12681 |
تاریخ انتشار : ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۷:۰۹ | ارسال توسط :
276 بازدید
۰
5
ارسال به دوستان

پدر و مادری که همانند یک هلی کوپتر دور فرزند خود می چرخند تا نیازهای او را برطرف کنند. بسیاری از این والدین با افتخار اعلام می کنند که اولویت اول زندگی آنان فرزندشان است، آنها وقت، تمرکز و اموال خود را به صورت کاملا بی قید و شرط در اختیار فرزند خویش قرار داده اند. شاید در نظر اول تصور کنید این گروه چه والدین از خود گذشته و مهربانی هستند اما این والدین بیشترین اثرات تخریبی را روی آینده فرزندان خود دارند.

به گزارش ره آورد اخبار، رسانه ها از اصطلاح «والد هلیکوپتری» استفاده می کنند تا نوعی از تربیت را توصیف کنند که والدین بیش از حد گرفتار زندگی فرزندانشان هستند. خصوصا زمان تحصیل آنها. گرچه به نظر بد نمی رسد که والدین درگیر تحصیل فرزندان شان باشند، اما والدین هلیکوپتری اغلب این را به نهایت می رسانند.
ممکن است زمانی که والدین بیش از حد درگیر و گرفتار فرزندان شان هستند مشکلاتی بروز کند .

پدر و مادر هلی کوپتری به‌شدت حمایتگر هستند و بیش از حد مسئولیت کودک را به عهده می‌گیرند، به‌طوری که انگار همیشه نخ‌هایی نامرئی بین والدین و کودک وصل شده است. برای مثال، اگر کودک کفش ورزشی‌اش را در خانه جا بگذارد، کفش را برایش به باشگاه می‌برند یا اگر تکالیفش را تمام نکند، برایش انجام می‌دهند. چنین والدینی در پارک مدام اطراف کودک خود هستند یا هر ۳۰ دقیقه دست‌های او را ضدعفونی می‌کنند.

والدین با سبک فرزندپروری هلی‌کوپتری بسیار مضطرب و کنترل‌گر هستند. اغلب آن‌ها افرادی کمال‌پرست‌اند که فشار زیادی به خود می‌آورند و کودک را بازتاب موفقیت‌هایشان می‌دانند. درنهایت، تمامی این فشارهای والدگری آن‌ها را در معرض افسردگی، دلزدگی و خستگی مفرط قرار می‌دهد. اضطراب کنترل‌نشده منشأ بسیاری از مشکلات جسمی مانند مشکلات گوارشی (تهوع، اسهال)، بی‌خوابی، ضعف سیستم ایمنی و حتی بیماری قلبی است.

طبیعی است که هر پدر و مادری بهترین ها را برای فرزند خود می خواهد. اما گاهی اوقات این علاقه و دلسوزی حالتی افراطی به خود می گیرد که مضرات متعددی را به همراه خواهد داشت.

فرزندانی با نداشتن مهارت های حل مسئله
بچه ها در هر سن و سالی به مهارتهای حل مسئله نیاز دارند. خواه فرزند ۵ ساله ای داشته باشید که نیاز دارد تا بداند چگونه کلمات و معنای ورای آنها را درک کند یا فرزند ۲۵ ساله ای که نمی تواند برای خودش شغلی پیدا کند، بچه ها باید بدانند که چگونه خودشان مشکلاتشان را حل و فصل کنند و از پس آنها بربیایند. زمانی که والدین همه مشکلات فرزندان شان را رفع و حل و فصل می کنند، فرزندان این مهارت ارزشمند حل مسئله را نخواهندآموخت.

پرورش وابستگی به جای استقلال
والدین هلیکوپتری آنقدر کارهای فرزندان شان را انجام می دهند که این کار فرزندان شان را شدیدا به آنها وابسته می کند. والدین باید به فرزندان شان کمک کنند تا بیاموزند چگونه بدون آنها زندگی کنند.

بچه نمی آموزد تا از خودش دفاع کند
اگر بچه هر زمان که نمره کمی گرفت از مادرش بخواهد که با معلم یا استادش تماس بگیرد، او ممکن نیست بیاموزد که از خودش دفاع کند.

آیا شما پدر و مادر هلی‌کوپتری هستید؟

با انجام این تست و پاسخگویی به سوالات آن میتوانید خود را محک بزنید:

۱. اگر فرزندتان در یک امتحان نمره پایینی بگیرد، آیا شما با معلمش تماس می‌گیرید تا علت کم شدن نمره او را متوجه شوید؟

۲. اگر فرزندتان شب را در بیرون از خانه با دوستانش سپری کند، آیا در تمام‌مدت منتظر بازگشت وی مانده و نگران هستید؟

۳. آیا به‌طور مرتب اتاق فرزندتان را تمیز می‌کنید؟

۴. آیا همیشه در انجام تکالیف فرزندتان به وی کمک می‌کنید و حتی گاهی اوقات به جایش تکالیف را انجام می‌دهید؟

۵. اگر کودکتان در مدرسه با دوستانش مشکل پیدا کند، سریع گوشی تلفن را برداشته و با منزل آن‌ها تماس می‌گیرید؟

۶. زمانی که حوصله فرزندتان سر می‌رود، شما برای وی سرگرمی پیدا می‌کنید؟

۷. با بروز کوچک‌ترین درگیری بین فرزندتان با همکلاسی‌هایش در مدرسه، سریعاً به معلمش اطلاع می‌دهید؟

۸. در همه اماکن مثل سایه دنبال فرزندتان هستید و همیشه کار‌های وی را زیر نظر دارید؟

۹. هر روز کیف فرزندتان را آماده می‌کنید و هنگام رفتن به اردو تمام لوازم مورد نیازش را جمع‌آوری و مهیا می‌کنید؟

۱۰. در بسیاری از مواقع وظایفی را که به عهده فرزندتان گذاشته می‌شود شما انجام می‌دهید؟
منبع خبر «» است و پایگاه خبری ره آورد اخبار در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 12681 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره    پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پایگاه خبری ره آورد اخبار مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری ره آورد اخبار در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید