نماد آموزشی «پاکیمَن» به منظور فرهنگ سازی لازم در حوزه پسماند طراحی شده است و میتواند ذهن مخاطب را به سوی موضوعات مدیریت پسماند هدایت کند.
ره آورد اخبار: فرهنگ ساری در حوزه پسماند با طراحی نماد آموزشی پاکیمَن
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان غلامرضا ساکتی با اعلام اینکه نماد آموزشی پاکیمَن به منظور فرهنگ سازی لازم در حوزه پسماند طراحی و ثبت شده است گفت: سازمان مدیریت پسماند در راستای گسترش فعالیتهای فرهنگی و آموزشی در حوزههایی مانند جداسازی پسماندها و کاهش تولید پسماند، اقدام به طراحی و ساخت کاراکتر ویژه مدیریت پسماند کرده است تا بتواند در سطح کشور بهعنوان نماد این حوزه شناخته شود.
او افزود: این کاراکتر که با طراحی گرافیکی منطبق بر اصول کارشناسی ساخته شده از پسماندهای قابل بازیافت بوده و نوع ساختار و پوشش آن میتواند ذهن مخاطب را به سوی موضوعات مدیریت پسماند هدایت کند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه داد: در طراحی این شخصیت سعی شده است از جنسیت انسانی استفاده نشود و تداعیکننده یک شخصیت شاد، ماجراجوی تمیز و دور از زباله را به مخاطب القا کند تا اثربخشی و دوستی بیشتری را ایجاد کند.
به گفته او، بیشتر اجزای بهکار گرفته شده در طراحی شخصیت پاکیمن از مواد بازیافتی است، بهطوری که کلاه آن در بطری، عینک به معنای محافظ و ایمنی است و شیشه بازیافتی و دستکش آن نیز نشانه اهمیت سلامت و خطرناک بودن بعضی از اقلام موجود در پسماند است.
ساکتی با بیان اینکه رنگبندی لباس شخصیت پاکیمن، لباس کارکنان بازیافت است که بهصورت شبرنگ در این طرح بهکار گرفته شده و ابزاری نیز بهعنوان وسیله جمعآوری بازیافت همراه با این شخصیت در این نماد استفاده شده است، اظهار کرد: طراحی این شخصیت بهگونهای است که قابلیت حرکت و بازی دارد و استفاده از آن در تبلیغات یا محصولات آموزشی و فرهنگی سازمان، همچنین برنامههای میدانی قابل استفاده است.
او تاکید کرد: ورود این کاراکتر به عرصه آموزش مدیریت پسماند، بسیاری از اقشار را برای جلب مشارکت ترغیب میکند و میتواند منجر به نهادینه شدن مفاهیم آموزشی شود، بنابراین این کاراکتر مدل مناسبی برای انتقال موضوعات آموزشی است و از طریق آن میتوان موضوعات را با زبان ساده و در قالب آموزشهای ملموس به گروههای مختلف منتقل کرد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: این کاراکتر قرار است از این پس در جشنها، همایشها، برنامههای تلویزیونی، کتابها و ویدئوها به عنوان نماد مدیریت پسماند مورد استفاده قرار گیرد و از این طریق به یک چهره اثرگذار تبدیل شود. پایان پیام/