یکشنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-08
کد خبر: 13343 |
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴ | ارسال توسط :
1498 بازدید
۱
7
ارسال به دوستان

طبق آیین نامه مدارس سمپاد دانش آموزان مشغول به تحصیل با معدل بالای ۱۸ باید بدون آزمون به دوره دوم هدایت شوند و اخیرا دیوان عدالت اداری مصوبه ای ابلاغ کرده که بر اساس آن همه دانش آموزان سمپاد و غیرسمپاد باید برای پایه دهم به صورت یکسان آزمون بدهند این مسئله با اعتراض خانواده ها و دانش آموزان سمپاد و مسئولان سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان روبه رو شده است.

ره آورد اخبار:  مدتی است خانواده‌ها و دانش آموزان  مشغول به تحصیل دوره اول استعدادهای درخشان در پی رای هیأت عمومی دیوان عدالت اداری دچار نگرانی و سردرگمی شده‌اند و مستندات قانونی خود را  بند پنجم، قسمت «د» از دستورالعمل آزمون ورودی مدارس سمپاد معروف به «مدارس تیزهوشان» می دانند که به تشریح چگونگی ورود مستقیم دانش آموزان شاغل به تحصیل در پایه نهم سمپاد می‌پردازد. در این بند تمامی دانش آموزانی که معیار معدلی مورد قبول سمپاد را کسب نموده باشند از آزمون مجدد معاف خواهند بود و می‌توانند بدون آزمون و به طور مستقیم وارد مقطع متوسطه دوم شوند.

دیوان عدالت اداری مصوبه ای ابلاغ کرده که بر اساس آن همه دانش آموزان سمپاد و غیرسمپاد باید برای پایه دهم به صورت یکسان آزمون بدهند و این درحالیست که آزمون مدارس سمپاد در پایه ششم برگزار می شود و طبق آیین نامه ابلاغی، این دانش آموزان باید بدون آزمون به دوره دوم هدایت شوند.
این مسئله با اعتراض خانواده ها و دانش آموزان سمپاد و مسئولان سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان روبه رو شده است. زیرا آن ها معتقدند که نباید مافیای کنکور وارد گردونه مدارس سمپاد شود.

سالها بر اساس قانون آزمونی برای پایه دهم در مدارس سمپاد به عنوان تکمیل ظرفیت و برای ورود دانش آموزان جدید برگزار می شده است و اکنون نیز باید همین روند قانونی ادامه یابد.
این تغییر عجیب روند درحالیست که دانش آموزان کوشا و پرانگیزه ای که در سالهای پراسترس بیماری کرونا با انگیزه زیاد در تلاش و رقابت برای ورود به مدارس سمپاد بودند و چه بسا تعداد زیادی از این نوگلان با داشتن بیماری در سر جلسه آزمون حاضر شدند تا از هیچ تلاشی برای رسیدن به اهداف خود فروگذار نکرده باشند.

خانواده های نگرانی که در پشت دربهای بسته در انتظار اتمام آزمون بودند و برای فرزندان کوچکشان دعا می کردند تا زیر دو ماسک نفسشان به شماره نیفتد و تا پایان آزمون طاقت بیاورند.

بسیاری از دانش آموزان فعلی دوره اول سمپاد، کودکانی بودند که در غم از دست دادن عزیزانشان در دوره کرونا، حتی با خبر قبولی و موفقیتشان نتوانستند شادی کنند.

حالا این نوجوانان با رای دور از انتظار دیوان عدالت اداری مواجه شدند، رایی که به موجب آن دانش آموزان سمپاد برخلاف قانون دوباره باید در آزمون ورودی دوره دوم شرکت کنند.

تصمیمی که با فرمایشات مقام معظم رهبری درباره حمایت از نخبگان نیز تناقض دارد.
براساس قانون این دانش آموزان برای شش سال متوالی پدیرفته شدند و طبق قانون زمان ثبت نام، فقط با شرط معدل باید راهی دوره دوم شوند.
خانواده می گویند: “اکنون نباید خلف وعده شود و قانون ناگهانی در میان دوره تغییر کند، آن هم برای دانش آموزان نوجوان که در سن حساسی هستند و نباید به وعده ها و قانون های جمهوری اسلامی ایران بی اعتماد شوند.

آزمون سال نهم بر اساس قانون صرفا برای تکمیل ظرفیت سمپاد از دانش آموزان جدید می باشد.

آیا برای ورودی دانشجویان کارشناسی ناپیوسته همه دانشجویان را اخراج و مجبور به آزمون دوباره می کنند یا فقط فارغ التحصیلان کاردانی در این آزمون شرکت می کنند.

دانش آموزان دوره اول هم در یک دوره پیوسته شش ساله پذیرفته شده اند و حتی اگر قرار است تغییری در این قانون انجام شود باید برای ورودی های بعدی با شرایط ورودی مشخص شده انجام شود نه دانش آموزانی که اکنون در حال تحصیل در سمپاد هستند هرچند موسسات آموزشی و مافیای آزمونهای ورودی چقدر از این رای خشنود شدند.

طبق آیین نامه مدارس استعدادهای درخشان برای پایه های هفتم آزمون ورودی دارد. دانش آموزانی که در مقطع هفتم قبول می شوند، می توانند تا پایه دوازدهم ادامه تحصیل دهند، به شرط آنکه دانش آموز در مقطع هشتم و نهم معدلش کمتر از ۱۸ نباشد.

آیا دانش آموزان مدارس دیگر، درگیر برنامه های خاص سمپاد بودند یا از این زمان‌ها برای آمادگی آزمون استفاده کرده اند که اکنون دانش آموزان سمپاد در شرایط یکسان با آنان قرار داده شوند ؟

آیا سرکوب کردن انگیزه نوجوانان نخبه اهمیت ندارد؟

آیا اطلاع دارید هر روز صبح که مادران این دانش آموزان از خواب بیدار می شوند در گروه خانواده بزرگ سمپاد منتظر یک جواب و نتیجه قطعی هستند که حق فرزندانشان پایمال نشود.”

براستی چه کسی پاسخگوی این همه بی اعتمادی و نگرانی این دانش آموزان نوجوان و خانواده هایشان می باشد؟

پایان پیام/

منبع خبر «» است و پایگاه خبری ره آورد اخبار در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 13343 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره    پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پایگاه خبری ره آورد اخبار مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری ره آورد اخبار در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 1
    1. نویسنده :admin

      واقعا