یکشنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-08
کد خبر: 13590 |
تاریخ انتشار : ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۴۳ | ارسال توسط :
263 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان

باوجود اینکه اصفهان درسال ۱۳۹۴ به‌عنوان نخستین شهر ایرانی، به عضویت شبکه شهرهای خلاق یونسکو در زمینه صنایع‌دستی و هنرهای‌مردمی درآمد ولی در تمبر شهرهای خلاق ایران که دی ماه گذشته رونمایی شد نام و نشانی از اصفهان نیست.

ره آورد اخبار: اگر تا چندین سال پیش مردم اصفهان را با همان توصیف قدیمیِ اصفهان، نصف جهان می شناختند، حالا توصیف جدیدتری از اصفهان ارائه شده است که به خوبی بیان گر اهمیت این شهر مهم ایران است.

صنایع دستی اصفهان، از اصیل‌ترین نمونه‌های هنری در میان تولیدات جهانی هنر است که تنوع بی‌نظیر آن در ده‌ها رشته و صدها زیرشاخه مجموعه‌ای بی‌بدیل و کانونی معتبر ایجاد کرد که زمینه پیوستن اصفهان به شبکه شهرهای خلاق یونسکو را فراهم کرد.

شهر تاریخی اصفهان به لحاظ تولید هنر و تعدد رشته‌های رایج و زنده هنری نه تنها در ایران، که در جهان، نامدار و سرآمد است. یونسکو از سالها پیش «شبکه شهرهای خلاق» را راه‌اندازی کرده و به معرفی شهرهایی پرداخت که دارای یکی از هفت معیار اصلی شامل ادبیات»‌، «خوراک شناسی»،‌ «صنایع دستی و هنرهای بومی»‌، «موسیقی»‌، «هنرهای رسانه‌ای»‌، «طراحی» و « فیلم »  باشد. معیارهایی که بیانگر روح حاکم بر فعالیت‌های آن شهر خاص است و اصفهان از این طریق به فهرست شبکه شهرهای خلاق یونسکو پیوست.

اصفهان درسال ۱۳۹۴ به‌عنوان نخستین شهر ایرانی، به عضویت شبکه شهرهای خلاق یونسکو در زمینه صنایع‌دستی و هنرهای‌مردمی درآمد و  این شهر با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد، به عنوان شهر خلاق صنایع دستی و هنرهای مردم (Crafts and Folk Art) در یونسکو ثبت شد.

مهدی جمالی‌نژاد، شهردار وقت اصفهان در آذر ۱۳۹۴ گفته بود شبکه جهانی شهرهای خلاق، معتبرترین شبکه جهانی است که از سوی یونسکو تشکیل شده است و اصفهان به عنوان نخستین عضو این شبکه در کشور در عرصه «صنایع دستی و هنرهای مردمی» است که دیروز به طور رسمی به عضویت این شبکه درآمد.

لوح شهر جهانی صنایع دستی، آن زمان توسط خانم غدا هیجاوی، رییس منطقه ای شورای جهانی به مهدی جمالی نژاد(شهردار وقت اصفهان) و مرحوم فریدون اللهیاری، مدیرکل وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان اعطا شد.

وقتی اصفهان به عنوان شهر جهانی خلاق صنایع دستی ثبت شد، مسئولیت آن به شهرداری سپرده شد و این نهاد مسئولیت‌های این حوزه را به مرکز خلاقیت و نوآوری خود واگذار کرد، این واگذاری مأموریت در زمانی اتفاق افتاد که محمدعلی ایزدخواستی، مدیریت این مرکز را بر عهده داشت از این رو  ره آورد اخبار  برای بررسی روند شهر خلاق صنایع دستی در اصفهان روند را از محمدعلی ایزدخواستی که اکنون مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان است، گفت و گویی انجام داده که در ذیل از نظر می گذارنید.

وی با بیان اینکه من آن زمان به عنوان مشاور شهردار وقت اصفهان، مهدی جمالی نژاد و مدیر مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان بودم و مسئولیت شهر خلاق صنایع دستی به این مرکز سپرده شد اظهار  داشت: سال ۱۳۹۴ بود که اصفهان به‌طور رسمی به عضویت شبکه شهرهای خلاق جهان درآمد. شبکه شهرهای خلاق مستقیماً زیرنظر یونسکو است و جزئی از ساختار سازمان فرهنگی ملل متحد یونسکو و یکی از معتبرترین شبکه‌های شهری جهان به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: اصفهان در اولین دوره بررسی عملکرد که ۴ سال بعد از آن در سال ۹۸ برگزار شد بالاترین امتیاز را در بین شهرهای خلاق به خود اختصاص داد و اصفهان اکنون صاحب رای در این زمینه است و لوگوی اصفهان به عنوان شهر خلاق مورد پذیرش  یونسکو قرار گرفت.

مشاور وقت شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه اصفهان دارای لوگوی رسمی شهر خلاق سازمان یونسکو است که این لوگو ترکیبی از لوگوی انحصاری یونسکو و لوگوی انحصاری شهر است متذکر شد: اکنون اصفهان صاحب این لوگو و حق استفاده قانونی از این لوگو را دارد.

وی با اشاره به اینکه اصفهان اولین شهری بود که به عضویت شبکه شهرهای خلاق جهان درآمد و پس از آن رشت و سپس چند شهر دیگر به این شبکه اضافه شد تصریح کرد: اصفهان و رشت در یک اجلاس برای شهر خلاق به تصویب رسیدند، و حتی نشان اصفهان ۶ ماه زودتر از رشت مورد تصویب قرار گرفت و زمانی که نشان مورد تصویب قرار بگیرد شهر به طور رسمی می‌تواند از این لوگو به عنوان شهر خلاق استفاده کند.

گفتنی است تمبر یادبود ضمن برخورداری از جنبه تبلیغاتی می‌تواند اطلاع رسانی صحیح و مستندی در خصوص شهرت شهرها ارائه کند.

تمبر یادبود ضمن کمک به رونق اقتصاد هنر و بازاریابی صنایع دستی یکی از ابزارهای بازاریابی و تبلیغات معتبر محسوب می‌شود که با یادآوری مکان تولید آن محصول و معرفی آن به دنیا می‌تواند به تمایز بخشی محصولات تولید شده در شهرهای متفاوت کمک کند و تقاضای بازار برای صنایع دستی را افزایش دهد.

در زمان حاضر حدود ۲۴۶  شهر از بیش از ۸۰ کشور عضو این شبکه هستند و دیگر شهرهای ایرانی عضو این شبکه، رشت (زمینه خوراک شناسی)، سنندج (زمینه موسیقی) و بندرعباس (زمینه صنایع دستی و هنرهای مردمی) است.

جای بسی تعجب است که شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ در مراسمی با حضور معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت پست ایران، از تمبرهایی با موضوع یلدا و تمبرهای شهرهای خلاق رونمایی شد.

پس از ۲ سال وقفه در انتشار تمبرهای یادبود، تمبر یادبود با عنوان شهرهای خلاق ثبت یونسکو در مراسمی با حضور محمود لیائی، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت پست ایران و سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و جمعی از مدیران و مسئولان دستگاه‌های مختلف و تعدادی از هنرمندان در محل موزه ارتباطات ایران رونمایی‌ شد.

محمود لیایی، معاون وزیر ارتباطات  در این مراسم گفته یونسکو از سال ۲۰۰۴ جریان شبکه شهر خلاق را به منظور ترویج همکاری میان شهرها مطرح کرد و ایران تا کنون توانسته است ۴ شهر رشت؛ بندرعباس، سنندج و کرمانشاه را به عنوان شهر خلاق در یونسکو ثبت کند که تمبر آن اکنون رونمایی می شود!

حال آنکه اصفهان درسال ۱۳۹۴ به‌عنوان نخستین شهر ایرانی، به عضویت شبکه شهرهای خلاق یونسکو در زمینه صنایع‌دستی و هنرهای‌مردمی درآمد ولی در تمبر شهرهای خلاق ایران  که دی ماه گذشته در تهران رونمایی شد نام و نشانی از اصفهان نیست.

در حال حاضر شورای عالی تمبر به‌ عنوان عالی‌ترین نهاد سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در حوزه طراحی و انتشار تمبرهای ملی و اختصاصی فعالیت دارد  و با موافقت و دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، شورای تمبر پس از قریب به یک دهه به متولی اصلی آن یعنی شرکت ملی پست واگذار شد.

منبع خبر «» است و پایگاه خبری ره آورد اخبار در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 13590 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره    پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پایگاه خبری ره آورد اخبار مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری ره آورد اخبار در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید