دوشنبه, ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-16
کد خبر: 13776 |
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۶:۵۵ | ارسال توسط :
57 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان

برند سازی ملی و ارائه تصویری هژمونیک و تاثیرگذار از ایران می‌تواند به عنوان چتری برای سایر برند‌های خرد و کلان صنعتی کشور عمل نموده و حامی بی بدیلی برای توسعه تمام ارکان کشور باشد ولی تا امروز ایران علی رغم مزایای رقابتی و توانایی‌های غیر قابل مقایسه با بسیاری از کشور‌ها و رقبای منطقه‌ای و جهانی در حوزه ارائه خدمات پزشکی در سطح بین المللی به شکل نظاره گر غیر فعال عمل کرده است.

ره آورد اخبار: پوریا عادلی، متخصص رادیوانکولوژی و استراتژیست حوزه سلامت در یادداشتی نوشت:

در بیانات رهبری ضمن تاکید بر وحدت ملی و لزوم کنارگذاشتن دوقطبی‌ها و تاکید بر سجایای اخلاقی رئیس جمهور منتخب و همچنین لزوم استفاده از ظرفیت‌های داخلی و خارجی برای توسعه کشور شاهد تاکید ایشان بر مفهومی بودیم که در علم سیاستگذاری کلان کشور‌ها از آن به برند ملی سازی تعبیر می‌شود، مفهومی که در فرمایشات معظم له به حضور تاثیر گذار در معادلات بین المللی و جریانات جهانی تعبیر شد.

برند سازی ملی و ارائه تصویری هژمونیک و تاثیرگذار از کشور می‌تواند به عنوان چتری برای سایر برند‌های خرد و کلان صنعتی کشور عمل نموده و حامی بی بدیلی برای توسعه تمام ارکان کشور باشد. برند سازی ملی که به خوبی توسط کشور‌هایی مانند اسپانیا و سنگاپور در طول تاریخ مورد استفاده قرار گرفته است در سال‌های اخیر مورد توجه رقبای منطقه‌ای و همسایگان ایران همچون ترکیه و امارات قرار گرفته است.

اجرای صحیح برندسازی ملی علاوه بر استفاده از پتانسیل و توان امنیتی، نظامی و سیاست خارجی محتاج شناخت پتانسیل‌های داخلی کشور در حوزه‌های مختلف است که با توجه به سطح بالای خدمات بهداشتی و درمانی کشور پتانسیل‌های موجود در این حوزه به مزیت رقابتی بی بدیل ایران بدل شده است.

در معادلات جهانی در کنار قدرت اقتصادی و نظامی قدرت نرم یکی از مولفه‌های اصلی قدرت تلقی شده و این مفهوم به خصوص از سال ۱۹۹۰ در سیاستگذاری‌های جهانی جایگاهی ویژه را به خود اختصاص داده است.

توجه رسمی به دیپلماسی پزشکی از دهه ۷۰ میلادی در سیاستگذاری آمریکا به چشم میخورد و در سال ۱۹۷۸ پیتر بورن دستیار جیمی کارتر برای اولین بار به این نکته اشاره کرد که استفاده از دیپلماسی پزشکی می‌تواند باعث افزایش قدرت آمریکا در جهان شود و این سیاست تا به امروز تا جایی پیش رفته است که هجده درصد از حجم اقتصاد عظیم آمریکا را خدمات و کالا‌های سلامت محور تشکیل میدهند وعلاوه بر این آمریکا با عرضه خدمات درمانی در سایر کشور‌ها به دنبال ارائه تصویری انسان‌دوستانه از سیاست‌های این کشور است.

تا امروز ایران علی رغم مزایای رقابتی و توانایی‌های غیر قابل مقایسه با بسیاری از کشور‌ها و رقبای منطقه‌ای و جهانی در حوزه ارائه خدمات پزشکی در سطح بین المللی نه تنها به شکل نظاره گر غیر فعال عمل کرده است، بلکه متاسفانه در سال‌های اخیر به علت هجمه‌های غیرکارشناسانه و مخاطب پسند در برخی رسانه‌ها اقدام به تخریب چهره پزشکی ایران در سطح داخلی و جهانی گردیده است و نه تنها از فرصت‌های موجود به شایستگی استفاده نشده بلکه در پاره‌ای از موارد این فرصت‌ها به رقبا تقدیم شده و به جهات مختلف اقتصادی و امنیتی به تهدید بدل شده است.

سیاستگذاری صحیح در عرصه دیپلماسی پزشکی و بسترسازی برای توسعه توریسم سلامت می‌تواند باعث افزایش فدرت نمایی کشور در سطح منطقه و جهان شده و ضمن توسعه اقتصادی کشور زمینه ساز خنثی سازی تبلیغاتی گردد که بر علیه ایران در منطقه و جهان انجام می‌گردد بنابراین شایسته است با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در جمع مسئولین کشوری بر لزوم نقش آفرینی موثر در حوزه بین المللی از پتانسیل‌های این حوزه برای رفع دغدغه‌های این حوزه و حل مشکلات اقتصادی کشور که در بخشی دیگر از بیانات ایشان مورد تاکید قرار گرفت بطور شایسته استفاده شود.

منبع خبر «» است و پایگاه خبری ره آورد اخبار در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 13776 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره    پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پایگاه خبری ره آورد اخبار مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری ره آورد اخبار در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید