دوشنبه, ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-16
کد خبر: 13830 |
تاریخ انتشار : ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۹:۱۶ | ارسال توسط :
16 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان

طراحی، ساخت و نصب تابلوهای معرفی محورهای تاریخی اصفهان با هدف تسهیل گردشگری در کلانشهر اصفهان آغاز شد.

ره آورد اخبار: بافت های قدیم و کهن شهرها به واسطه قدمت و وجود عناصر با ارزش تاریخی، موقعیت مناسب ارتباطی، دارای جایگاه منحصر به فردی در ساختار فضایی و کارکردی شهر می باشد. توسعه سریع شهرنشینی، تاثیرات قابل توجهی بر بافت های کهن و تاریخی بر جای گذاشته است که نیاز است انسان امروزی با بافت کهن شهر هود ارتباط یرقرار کند.

خوانایی یکی از ویژگیهای اساسی محیط های شهری بخصوص بافت تاریخی به شمار میرود که با کمک به فرد برای درک صحیح و عمیق پیرامون، امکان برقراری ارتباط مطلوب بین فرد و نشانه های شهری را فراهم میسازد .

محمدعلی ایزدخواستی، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: در جهت رونق هر چه بیشتر گردشگری در بافت‌‌های تاریخی این سازمان از سال گذشته پروژه‌ای را  تحت عنوان «طراحی، تولید و نصب تابلوهای معرفی محورهای گردشگری در بافت تاریخی شهر اصفهان» را آغاز کرد که این پروژه در چند فاز در حال اجرا است.

ایزدخواستی ادامه داد: مرحله نخست این طرح در منطقه سه شهر اصفهان در پهنه (دردشت، شهشهان و سنبلستان) از خیابان ابن‌سینا تا خیابان عبدالرزاق اجرا شده و مرحله بعدی نیز در محدوده محله هارونیه و بازار بزرگ اصفهان اجرا می شود.

وی اضافه کرد: در این طرح برای «ورودی خیابان‌ها و کوچه‌های محله‌های تاریخی»، «مسیرها و مسافت باقی‌مانده تا بناها» و «معرفی آثار تاریخی مناطق اصفهان» تابلوهای ویژه و جداگانه با زبان فارسی و انگلیسی طراحی شده است.

وی عنوان کرد: خواناسازی بافت تاریخی اصفهان ابتدا در اتاق فکر این سازمان مطرح و سپس روش‌های مختلف تحقق آن مورد بررسی قرار گرفت.

ایزدخواستی اضافه کرد: پس از آنکه تابلوهای راهنما به عنوان یکی از راهکارها اتخاذ شد؛ با تشکیل تیم طراحی و بررسی سابقه تابلوهای شهری اصفهان در نیم قرن اخیر، سرانجام ۹ شکل مختلف از تابلوها در سه دسته ایستاده (شامل تابلوهای ورودی محورها، تابلوهای راهنمای مسیر و تابلوهای معرفی بنا) و یک دسته دیواری (شامل تابلوهای جهت‌یابی) طراحی و در جلسات مختلف مشورتی با تیم‌های اجرایی شهری و استان، کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر و شورای عالی بافت تاریخی شهرداری اصفهان انتخاب و وارد مسیر تولید شد.

وی ادامه داد: همزمان با روند طراحی و ساخت، تیم مطالعاتی و شهرسازی نیز وظیفه جانمایی و اخذ اطلاعات پایه را با حضور شهرسازان و محققان بر عهده گرفت که مطالعات شهری و تاریخی آن طی ۶ ماه انجام شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی اصفهان افزود: هدف از اجرای این طرح کمک به رونق گردشگری، تقویت هویت تمدنی شهروندان اصفهان و زیبایی محلات بوده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان افزود: آشنایی مردم با بافت تاریخی، رونق اقتصادی، توسعه زیرساخت های گردشگری و گردشگر پذیری را به دنبال خواهد داشت.
تاکنون ۶۸ تابلو در بافت تاریخی شهر اصفهان جانمایی و نصب‌شده است که از این تعداد ۳۰ تابلو برای معرفی آثار تاریخی، ۹ تابلو مربوط به ورودی خیابان‌ها و کوچه‌های منتهی به محله‌های تاریخی و ۲۹ تابلو برای مسیریابی این بناها بوده است.
استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی (هزار و ۹۴۰ اثر ملی و ۱۵ اثر ثبت جهانی) و افزون بر ۶۰۰ خانه تاریخی و جاذبه‌های مختلف طبیعی، فرهنگی، مذهبی و تفریحی یکی از قطب‌های گردشگری ایران است.

منبع خبر «» است و پایگاه خبری ره آورد اخبار در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 13830 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره    پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پایگاه خبری ره آورد اخبار مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری ره آورد اخبار در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید