چهارشنبه, ۲ آبان ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-10-23
کد خبر: 13962 |
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۶:۴۰ | ارسال توسط :
11 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان

سفر به همدان، شهری کهن آرام گرفته در دامان کوهستان الوند بدون خریدن سوغاتی‌های خوشمزه و صنایع‌دستی کامل نمی‌شود بنابراین با خرید سفال و سرامیک و خوراکی، دیدنی ها و جاذبه های گردشگری سفر را تکمیل کردیم و با کوله باری از تجربه و خاطرات خوب، شیرین و خوش به نصف جهان بازگشتیم.

ره آورد اخبار: استان‌های اصفهان و همدان با تاریخ و فرهنگ غنی خود، ظرفیت‌های بالایی برای جذب گردشگران دارند. تعامل بین این دو استان می‌تواند به تقویت صنعت گردشگری و معرفی جاذبه‌های هر دو منطقه کمک کند.

همدان شهری کهن آرام گرفته در دامان کوهستان الوند است. شهری است که قدمتی بیش از ۳هزار سال دارد. همدان با نام‌های هگمتانه و اکباتان در تاریخ شناخته می‌شود. هگمتانه به عنوان پایتخت مادها در قرن هفتم قبل از میلاد، نماد تمدن و قدرت این حکومت است. در دوران هخامنشیان به عنوان یکی از چهار پایتخت امپراتوری هخامنشیان شناخته می‌شد. این نام‌ها نشان‌دهنده اهمیت تاریخی و فرهنگی همدان در طول قرنهای مختلف است و آثار باستانی آن گواهی بر این تاریخ غنی هستند.

در همین راستا مجموعه فرهنگی رسانه‌ای همدان‌پیام و خانه مطبوعات استان همدان میزبان خبرنگاران اصفهان بودند. این سفر با هدف معرفی ظرفیت‌های چاپ و بسته‌بندی و ظرفیت‌های گردشگری استان همدان به دلیل جهانی شدن هگمتانه برنامه‌ریزی شد.

سفر به استان همدان با هدف آشنایی بیشتر با جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان سفر کردند. این سفر فرصتی برای تبادل اطلاعات و معرفی ظرفیت‌های استان به جامعه رسانه‌ای بود.

دیدنی های همدان نمایانگر تاریخ غنی و فرهنگ عمیق این شهر هستند. این استان با داشتن جاذبه‌هایی همچون گنجنامه، غار علیصدر، و آرامگاه بوعلی سینا، همواره برای گردشگران جذابیت دارد. همچنین، بناهای تاریخی مانند کلیسای استر و مردخای نیز نشان‌دهنده تنوع فرهنگی همدان هستند.

در این سفر اصحاب رسانه اصفهان از غار علیصدر، هگمتانه، حمام قلعه، باغ موزه دفاع مقدس، بافت تاریخی، میدان مرکزی، پیاده‌راه و فروشگاه‌های صنایع دستی همدان، تپه نوشیجان بازدید کردند و از میهمان‌نوازی و غنای فرهنگی همدان لذت بردند.

هگمتانه اولین پایتخت ایران

هگمتانه یکی از قدیمی‌ترین منطقه‌های همدان است که از آن بازیدید کردیم. نخستین فرمانروابان ایران زمین، این منطقه را هگمتانه نامگذاری کرده‌اند. هگمتانه اولین پایتخت ایران است و طبق گفته‎‌های باستان شناسان این شهر به دستور دیاکو نخستین پادشاه مادها ساخته شده است. طبق آثاری که از هگمتانه به جای مانده است، این شهر درون ۷ لایه قرار گرفته است که هر کدام رنگ خاصی داشته‌اند. دیاکو در لایه آخر این شهر زندگی می‌کرده است تا مردم عادی به او دسترسی نداشته باشند. طی حفاری‌هایی که در این منطقه صورت گرفته است، آثار تاریخی ارزشمندی به دست آمده است که به دوره هخامنشیان مربوط می‌شود.  در هر فصلی از سال که باشید می‌توانید به استان همدان سفر کنید.

سوار بر قایق در تونلی از قندیل‌هایی از اعماق تاریخ 

غار علیصدر شگفت انگیزترین غار آبی جهان است که امکان قایقرانی در آن وجود دارد. اینجا دل به آبی زلال غار علیصدر می سپاریم پس از قدم زدن و عبور از مسیر خشکی با پوشیدن جلیقه نجات وارد قایقها می‌شویم، در هر گوشه از غار علیصدر معجزه‌ای از طبیعت را مشاهده و بیش از پیش عظمت خداوند را درک کردیم.

راهرو های تو در تو، دالان های متعدد، استلاگمیت ها و استالاکتیت های زیبا و دریاچه عمیق و زلال جاذبه هایی هستند که در این غار دیدیم، قایق سواری در فضای رمز آلود غار تجربه بسیار جدید و جالبی برایمان بود.

گویی وارد تونل زمان می‌شویم تونلی که ما را به گذشته‌های بسیار دور پرتاب می‌کند. این غار به دلیل نداشتن نور طبیعی، فاقد حیات جانوری بوده و عمق آب در مناطق مختلف بین نیم متر تا ۱۴ متر است.

سوار بر قایق از راه‌های باریک و پر پیچ و خمی می‌گذریم. صدای حرکت پدال قایق خواب غار را آشفته می‌کند و پیش می‌رود. از دالان‌های غار عبور می‌کنیم و به دریاچه بزرگ غار می‌رسیم. در مسیر قندیل‌ها  اشکال‌های ذهنی بسیاری می‌بینیم که قوه تخیل ما به آنها جان تازه ای می‌بخشد. اشکالی نظیر تندیس کوچک حضرت مریم در سقف غار و یا مجسمه آزادی، پنجه اژدها، پنجه عقاب، دروازه غار و…  به وفور یافت می‌شود.

آب غار به قدری زلال است که تا عمق ده متری را به راحتی می‌توانیم ببینیم. بعد از طی یک کیلومتر قایق سواری در غار وارد مسیر پیاده روی غار می شویم. بعد از گذر از تالار آبی به تالار هزار قندیل می‌رسید. بزرگترین قندیل غار(در قسمتی از مسیر پیاده روی غار قرار دارد)، آبشار سنگی و گل‌های سوزنی و میدان ستون‌ها از دیدنی‌های دیگر غار هستند.

یکی دیگر از شگفتی های غار علیصدر دمای داخل غار است که بین ۱۲ تا ۱۴ درجه می باشد از این رو در تمامی فصول برای گردشگران مناسب است. در تابستان هوای مطبوع و ملایمی داشته و در زمستان احساس سرما نخواهید کرد.

پس از طی مسیر پیاده روی مجددا باید سوار قایق می شویم و مسیر آبی را ادامه می دهیم و به کنار اسکله می‌رسیم و اینجا باید با غار باستانی خداحافظی کنیم و حالا غار در آرامشی وصف ناپذیر ما را بدرقه می‌کند.

سفر به همدان بدون خریدن سوغاتی‌های خوشمزه و صنایع‌دستی جذاب آن برای خبرنگاران کامل نمی‌شد. بنابراین با خرید سفال و سرامیک و خوراکی خاطرات سفر را تکمیل کردیم و با کوله باری از تجربه و خاطرات خوب، شیرین و خوش به نصف جهان بازگشتیم.

منبع خبر «» است و پایگاه خبری ره آورد اخبار در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 13962 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره    پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پایگاه خبری ره آورد اخبار مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری ره آورد اخبار در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید