نخستین «شهرواره تمرین مهارتهای شهروندی» با هدف انتقال مفاهیم شهروندی از صفحات کتاب به بطن زندگی روزمره دانشآموزان، معلمان و خانوادهها در اصفهان برگزار و از نفرات برتر تجلیل شد.
ره آورد اخبار: مریم یراقی، خبرنگار و عضو شورای اجرایی انجمن معلمان علوم اجتماعی و اقتصاد نوشت: در دنیای پرشتاب امروز، که پیچیدگیهای اجتماعی و شهری بهسرعت فزونی میگیرد، آموزش مهارتهای شهروندی دیگر یک انتخاب نیست؛ ضرورتی بنیادین و گریزناپذیر است. با این رویکرد، نخستین «شهرواره تمرین مهارتهای شهروندی» با همکاری اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان، ادارهکل آموزشوپرورش استان و انجمن معلمان علوم اجتماعی و اقتصاد برگزار شد؛ رویدادی که هدف آن، انتقال مفاهیم شهروندی از صفحات کتاب به بطن زندگی روزمره دانشآموزان، معلمان و خانوادهها بود.
از هدف تا عمل؛ نگاهی به رویکرد شهرواره
این شهرواره با هدف تقویت فرهنگ شهروندی از مسیر تجربههای عملی، ارتقای انگیزه یادگیری و کاربردیسازی کتابهایی نظیر کلاس شهر و سبک زندگی و آداب شهروندی، برای دانشآموزان مقطع ابتدایی طراحی و اجرا شد.
در این میان، آموزشوپرورش نقشی فراتر از توزیع محتوای درسی ایفا کرد و با نگاهی راهبردی، بستر تبدیل آموزش به کنشهای شهروندی را فراهم ساخت. از اینرو، پیشنهاد میشود تجربههای موفق این رویداد، در قالب دورههای ضمنخدمت به معلمان منتقل و تداوم آن در پایههای مختلف تحصیلی تضمین شود.
همزمان، اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان بهعنوان بازوی اجرایی، نقشی کلیدی در طراحی محتوا، برنامهریزی آموزشی، تبلیغات و اجرای این رویداد ایفا کرد. حضور فعال انجمن معلمان علوم اجتماعی و اقتصاد نیز زمینهساز تبادل تجربه و توانمندسازی معلمان شد.
شهرواره در دو گروه پایهای برگزار شد پایه اول ابتدایی با محوریت موضوعاتی مانند حملونقل، ترافیک، پسماند و بازیافت و پایه ششم ابتدایی با تمرکز بر موضوعاتی چون مشارکت اجتماعی، محیطزیست و مدیریت پسماند.
دانشآموزان آثار خود را در قالب نقاشی، عکس، فیلم و نمایش ارائه دادند. معلمان نیز با ارسال روشهای تدریس خلاق و تولید محتوای آموزشی، در بخش ویژه مربیان مشارکت داشتند.
معیارهای داوری شامل خلاقیت، ارتباط با مفاهیم آموزشی، مشارکت فعال دانشآموزان و رعایت شئونات فرهنگی و اسلامی بود. آثار برگزیده، برای انتشار در فضای مجازی و بهرهگیری در برنامههای آموزشی شهرداری انتخاب شدند.
نخستین شهرواره تمرین مهارتهای شهروندی با استقبال کمنظیری روبهرو شد. در مجموع، ۲۲۸۳ اثر به دبیرخانه رویداد ارسال شد که از این تعداد، ۱۸۹۷ اثر در قالب عکس و ۳۸۶ اثر در قالب فیلم دریافت شد که این آمار گویای مشارکتی فراگیر و بیانگر نفوذ تدریجی مفاهیم شهروندی در نظام آموزش رسمی است.
برگزاری این شهرواره پیامدهایی مثبت و چندوجهی همچون تقویت مهارتهای زندگی در میان دانشآموزان، افزایش مشارکت والدین در فرایند آموزش، ارتقای توانمندی معلمان در طراحی فعالیتهای خلاق، ایجاد تعامل سازنده و پایدار میان شهرداری و آموزشوپرورش، مشوقها و انگیزهبخشی به همراه داشت.
برای آثار برتر، جوایزی از جمله وجه نقد، تبلت، اسکوتر برقی و فلش مموری در نظر گرفته شد که نقش مهمی در افزایش انگیزه دانشآموزان و خانوادهها ایفا کرد.
نخستین شهرواره آموزش مهارتهای شهروندی، نمودی عملی از تمرین زیستن شهروندانه بود. رویدادی که گامی مهم در جهت نهادینهسازی مفهوم «شهروند مسئول و مشارکتجو» در بستر آموزش رسمی برداشت. تجربهای که نشان داد آغاز مسیر تربیت شهروندان مسئول، از خانه و مدرسه و از امروز ممکن است.