اورژانس اصفهان در سالی پرحادثه توانسته با توسعه تجهیزات و کاهش زمان رسیدن به بیماران، جایگاه دوم کشور را به دست آورد؛ اما همزمان با این دستاوردها، کمبود نیروی انسانی، فرسودگی ناوگان و محدودیت بودجه همچنان سایه سنگینی بر سر این مجموعه خدمت رسان دارد.
ره آورد اخبار: علیرضا زمانپور، سرپرست اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در نشست خبری به مناسبت روز ملی اورژانس، خبر از جهشی کمسابقه در حوزه تجهیزات داد. به گفته او، راهاندازی ۲۱ موتورلانس، فعالسازی سه اتوبوسآمبولانس و دو برابر شدن مأموریتهای هوایی، اصفهان را در جایگاه دوم کشور قرار داده است.
زمانپور با اشاره به مأموریت سنگین استان اصفهان بهعنوان «استان معین تهران» در بحرانهای ملی گفت: اگر حادثهای مانند زلزله پایتخت را درگیر کند، اولین استان پشتیبان اصفهان خواهد بود. بنابراین توسعه تجهیزات و پایگاهها برای ما یک انتخاب نیست، یک ضرورت است.
سرپرست اورژانس اصفهان اعلام کرد: از شهریور سال گذشته تا امسال، نزدیک به ۳۰۰ هزار مأموریت در استان انجام شد؛ شامل ۲۱۰ هزار غیرتصادفی و ۱۰۴ هزار تصادفی. همچنین بیش از یکمیلیون و ۵۰۰ هزار تماس با ۱۱۵ ثبت شده است که از هر چهار تماس، تنها یکی به اعزام آمبولانس انجامیده است.
او افزود: تکنسینهای اورژانس در همین مدت ۶۴ مورد احیای موفق ثبت کردهاند و حتی یک زایمان ایمن و موفق نیز با کمک نیروها انجام شد.
پایگاه بانوان و کاهش زمان رسیدن به بیمار
محسن افتخاری، معاون فنی و عملیات اورژانس استان، در این نشست از برنامههای نوآورانه دیگری خبر داد: تا اواسط مهر، نخستین پایگاه ویژه بانوان با تکنسینهای زن فعال خواهد شد. همچنین با تجهیز ناوگان به موتورلانسها، میانگین زمان رسیدن به بیمار از ۲۲ دقیقه به ۱۶ دقیقه کاهش یافته است؛ رقمی که ما را به استاندارد جهانی نزدیک میکند.
چالش بزرگ؛ کمبود نیرو و ناوگان فرسوده
با وجود دستاوردها، مدیران اورژانس اصفهان از مشکلات جدی سخن گفتند.
افتخاری تأکید کرد: استان اصفهان با استاندارد یک پایگاه به ازای هر ۵۰ هزار نفر، دستکم ۲۰ پایگاه عقب است. حتی اگر تعداد پایگاهها چند برابر شود، همچنان در ۱۰ درصد مأموریتها تأخیر اجتنابناپذیر است.
او با اشاره به کمبود شدید نیروی انسانی افزود: نیروهای متخصص فوریتهای پزشکی، پرستاری و هوشبری پیش از شروع کار باید دورههای آموزشی ویژه ببینند. اما مجوز استخدام محدود است و این کمبود یکی از جدیترین چالشهای ماست و با وجود اخذ مجوز
۵۰۰نفر، متاسفانه فقط ۲۰۰ نفر ثبت نام کرده اند
زمانپور نیز با بیان اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد پایگاهها نیاز به بازسازی دارند، یادآور شد: هر آمبولانس جدید دستکم ۱۵ میلیارد تومان هزینه دارد و بسیاری از آمبولانسهای فعلی بیش از ۶۰۰ هزار کیلومتر کارکرد دارند.
سامانه هوشمند و ردیابی ناوگان
در بخش دیگری از نشست، معاون فنی اورژانس از توسعه سامانههای هوشمند خبر داد: نسخه جدید سامانه اورژانس با استفاده از هوش مصنوعی، مدیریت تماسها و تریاژ بیماران را ارتقا میدهد. همچنین هر آمبولانس به دو دستگاه GPS مجهز است و موقعیت آن لحظهبهلحظه قابل ردیابی است. حتی مأموریتهای پنج سال گذشته نیز بهطور دقیق ثبت و قابل بررسیاند.
افتخاری با اشاره به شرایط کاری دشوار نیروها گفت: همکاران ما در هر شیفت ۳۰۰ تا ۳۵۰ تماس دریافت میکنند. مواجهه با حوادث مرگبار، بهویژه فوت کودکان، فشار روانی سنگینی به پرسنل وارد میکند.
وی تأکید کرد: آموزش عمومی و پیشگیری باید جدی گرفته شود. اگر مردم مهارتهای اولیه امداد را بدانند، فشار کمتری به سیستم اورژانس وارد خواهد شد. برنامههایی مانند پویش نه به تصادف و آموزش در مدارس بخشی از همین تلاش است.
درخواست برای اجرای مصوبه مالیاتی
سرپرست اورژانس اصفهان در بخش پایانی سخنانش به موضوعی کلیدی پرداخت: طبق مصوبه دولت در سال ۱۴۰۴، امکان اختصاص بخشی از مالیات کارخانهها و شهرکهای صنعتی به سلامت فراهم شده است. تنها مالیات سالانه شهرک صنعتی سگزی بیش از هزار میلیارد تومان است. اگر حتی بخشی از این منابع به اورژانس اختصاص یابد، شاهد یک انقلاب در حوزه سلامت استان خواهیم بود.
او هشدار داد: فرصت اجرای این مصوبه تنها شش ماه است و بدون پیگیری رسانهها و حمایت مسئولان، این فرصت از دست خواهد رفت.
نشست خبری اورژانس اصفهان تصویری دوگانه از وضعیت این نهاد ارائه کرد: از یکسو دستاوردهایی چون موتورلانسها، اتوبوسآمبولانسها، سامانههای هوشمند و کاهش زمان رسیدن به بیمار؛ و از سوی دیگر چالشهای فرسایندهای چون کمبود نیرو، ناوگان فرسوده و محدودیت منابع مالی. حالا چشم امید اورژانس اصفهان به حمایت مسئولان و عملیاتی شدن مصوبه مالیاتی دوخته شده است؛ اقدامی که میتواند سرنوشت سلامت و امدادرسانی استان را دگرگون کند.