ره آورد اخبار: در میانه تحولات بزرگ زیرساختی ایران، پروژه توسعه جنوبی خط ۳ متروی تهران به سمت اسلامشهر، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های حمل‌ونقل شهری کشور مطرح شده است؛ طرحی که با تکیه بر توان ملی و استفاده از ریل‌های ساخت ذوب‌آهن اصفهان، به الگویی از همکاری میان صنعت و مدیریت شهری بدل شده است.

فاز نخست این پروژه با طول ۱۰.۵ کیلومتر از ایستگاه آزادگان تهران تا میدان نماز اسلامشهر، اکنون به پیشرفت ۳۰ درصدی در بخش ریل‌گذاری رسیده است. در مجموع، این خط ۱۵.۵ کیلومتری قرار است اسلامشهر را در ۱۱ دقیقه به تهران متصل کند؛ سفری که پیش‌تر ۴۰ دقیقه زمان می‌برد.

ریل ملی، قلب تپنده مسیر توسعه

ذوب‌آهن اصفهان، نخستین و بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد ساختمانی و صنعتی ایران، برای این پروژه تاکنون ۱,۵۰۰ تن ریل نوع 54E1 با گرید R260 و ۲۷۰ تن ریل سخت با گرید R320Cr را تولید و تحویل داده است. این ریل‌ها، محصول خطوط پیشرفته نورد ریلی این شرکت بوده و استانداردهای EN و UIC اروپا را دارا هستند.

به گفته‌ی رضا قاسمی، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری اسلامشهر، استفاده از این ریل‌ها موجب صرفه‌جویی بیش از ۲.۳۴ میلیون یورو در خروج ارز از کشور شده است.

وی افزود: ریل ذوب‌آهن اصفهان، نه‌تنها کیفیت فنی در سطح جهانی دارد، بلکه نمادی از خودکفایی صنعتی و تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور است.

سفر ۱۱ دقیقه‌ای با حداقل مصرف سوخت

مطالعات نشان می‌دهد با بهره‌برداری از فاز اول مترو اسلامشهر، روزانه ۱۲۰ هزار سفر رفت و برگشت در این مسیر انجام خواهد شد. این پروژه، با کاهش زمان سفر از ۴۰ دقیقه به ۱۱ دقیقه، علاوه بر ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، منافع زیست‌محیطی قابل توجهی به همراه دارد.

بر اساس داده‌های سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، هر سفر مترویی منجر به صرفه‌جویی ۰.۶ لیتر بنزین و ۰.۲۸ لیتر گازوییل می‌شود.

در نتیجه، با ۱۰۰ هزار سفر روزانه، صرفه‌جویی روزانه معادل ۶۰ هزار لیتر بنزین و ۲۸ هزار لیتر گازوییل رقم خواهد خورد — عددی که به گفته کارشناسان، سالانه معادل ۲۰ میلیون دلار یارانه سوخت است. به این ترتیب، هزینه ساخت پروژه می‌تواند ظرف دو سال نخست بهره‌برداری، تنها از محل صرفه‌جویی انرژی بازگردد.

ریل ملی بر مسیر توسعه

یکی از ویژگی‌های قابل‌توجه این پروژه، انتقال مستقیم پارت‌های ریل از اصفهان به محل اجرای پروژه است؛ فرایندی که نه‌تنها هزینه‌های ترخیص، انبارداری و واردات را حذف کرده، بلکه به زنجیره تأمین داخلی پایداری بخشیده است.

ذوب‌آهن اصفهان که سابقه تأمین ریل برای پروژه‌های راه‌آهن سراسری و خطوط مترویی کلان‌شهرهای کشور را در کارنامه دارد، با ورود به پروژه اسلامشهر، نقش خود را به‌عنوان شریک استراتژیک توسعه حمل‌ونقل ریلی ایران تثبیت کرده است.

پیش‌بینی می‌شود با تکمیل فاز دوم پروژه (از میدان نماز تا میدان قائم)، خط متروی اسلامشهر به شبکه حمل‌ونقل شهرستان‌های رباط‌کریم، بهارستان و پرند نیز گسترش یابد. این توسعه، علاوه بر کاهش ترافیک جاده‌ای در محور جنوب غرب تهران، گامی مؤثر در جهت کاهش آلودگی و مصرف انرژی در منطقه خواهد بود.

در پایان، پروژه مترو اسلامشهر را می‌توان نمادی از همکاری میان فناوری ملی، مهندسی بومی و مدیریت شهری کارآمد دانست — پروژه‌ای که در آن، ریل‌های تولیدشده در دل ذوب‌آهن اصفهان، نه‌فقط مسیر قطار که مسیر توسعه پایدار ایران را هموار می‌کنند.

By admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *